Het Systemische Corona Gezinsspel 

De Coronatijd is een systeem- traumatijd

Alle lagen van ons persoonlijk leven en in de maatschappij worden geraakt en maken duidelijk hoe alles met alles samenhangt.

Een tijd waarin mensen bang zijn om besmet te raken, om dood te gaan of om anderen te besmetten. Er zijn angsten over het verlies van banen, van inkomen, van welvaart. Angst verspreidt zich onder de mensen haast nog sneller dan het virus. En er is hoop. Hoop dat het straks weer beter gaat, dat er een vaccin tegen het virus komt, dat straks alles weer zo wordt zoals het was.

Ook wanneer de beperkende maatregelen die nu van kracht zijn ( gedeeltelijk) worden opgeheven zal er angst blijven.  ‘Als ik straks weer naar buiten mag, ben ik dan wel veilig?’ Waar kan ik nog op vertrouwen?

Versterken van het (basis)vertrouwen

Voor volwassenen en kinderen kan deze tijd ingrijpende consequenties hebben waanneer zich de angsten steeds meer verdiepen. Hoe mensen met deze angsten omgaan is voor een groot deel afhankelijk van hun eigen innerlijke ‘ blauwdruk, de hechtingsstijlen. Dit spel heeft tot doel om het vertrouwen van volwassenen en kinderen te versterken door de blik te richten op krachten, talenten, competenties, hulpbronnen en de toekomst. Door het bewustzijn van deze krachten te vergroten ontstaat een cirkel van veiligheid. Vertrouwen op en in jezelf, je eigen wijsheid, is een krachtige bescherming tegen een onzichtbare virus.

Het Coronagezinsspel

In het systemisch-fenomenologisch werken is het werken met trauma geïntegreerd. Één van de uitgangspunten hierbij is dat mensen pas durven om een stap te maken, soms buiten hun comfortzone, als er genoeg steun is. Het motto is: “we gaan voor de kaas en niet voor de gaten”. De ‘gaten’, dat zijn de angsten, belemmeringen en weerstanden die op ons pad liggen. De ‘kaas’, dat zijn de krachten, talenten, competenties en hulpbronnen die er altijd zijn maar vaak niet bewust zijn. Dit spel helpt (pleeg)ouders en kinderen de blik te richten op wat zij kunnen, waar zij goed in zijn, wat zij leren van deze crisis en waar zij behoefte aan hebben. Het richt daarnaast de blik op een toekomst waar zij zelf vorm aan kunnen geven vanuit hun eigen wijsheid, zelf nadenken, weten wat je kunt, weten waar je behoefte aan hebt en weten wat je te geven hebt. Het geeft mensen weer een stuk regie terug, dat wat zij zelf kunnen doen om weer meer grond onder de voeten te krijgen. Het moge duidelijk zijn dat dit voor het opgroeien van kinderen van wezenlijk belang is.

In deze online training leer je het spel te spelen door te werken met

  • Innerlijke houding: Waarnemen zonder oordeel; vertragen; resoneren
  • Systemisch-circulaire vraagstelling
  • Erkennen van talenten, krachten en hulpbronnen
  • Erkennen van wat gedragen en verdragen wordt
  • Werken met visualisatiemateriaal
  • je ontvangt een handout 

Voor wie

Je bent begeleider, coach, pedagogisch medewerker, gezinshuisouder, pleegouder, pleegzorgbegeleider, orthopedagoog, coach of hebt een ander beroep waarin je mensen begeleidt.

Met wie?

In de online-versie: Bijvoorbeeld beeldbellen met (pleeg) ouders en kinderen. Maar ook als de kinderen in het pleeggezin verblijven en de ouders thuis, kun je ouders en kinderen bv via zoom uitnodigen voor om samen dit spel te spelen, eventueel ook samen met de pleegouders.

Data: 21 april 29 april van 10-12 uur
Locatie: online via Zoom
Deelnemers: maximaal 4
Kosten: € 50 per persoon excl. 21% BTW
Tijdsinvestering: 2 uur

Reeds de basisopleiding tot Systemisch Begeleider gevolgd? Neem dan even contact op! We spelen het spel in kleine intervisiegroepen!



 

Terug naar het aanbod